dfgvbhn

Köpvillkor för webbshop

Ålder

Du måste ha fyllt 18 år för att få handla på Greison.

Personuppgifter

Personuppgifter lagras i vårt kundregister när du registrerar dig som kund hos oss. Ingen obehörig har tillgång till detta register och uppgifterna lämnas inte ut till andra företag med undantag för Klarna som är våra samarbetspartners och hanterar betalning och fakturering. Kundregistret förs i enlighet med nya dataskyddsförordningen (GDPR). För mer information om personuppgiftslagen läs här: www.gdpr.se.

Vi sparar inte personnummer i vårt kundregister, det används endast vid fakturabetalning för att vår samarbetspartner Klarna ska kunna göra en kreditkontroll när du handlar mot faktura.
All försäljning sker med tillämpning av konsumentköplagen (SFS 1990:932) och distans- och hemförsäljningslagen (2005:59). Mer information finns hos Konsumentverket.

Bilder

Vi kan inte garantera att en vara som visas i nätbutiken identiskt återger de färgnyanser som den har i verkligheten.
Hur färgnyansen återges kan till exempel bero på inställningar i din dator.

Leveranser
Leveranser skickas från Artwood's centrallager inom 5-14 arbetsdagar. 
Alla försändelser skickas med hemleverans vardagar 8-16, och mindre försändelser kan skickas med brev.

Vid hemleverans ställs godset vid port alternativt garageuppfart. Inbärning kan dock avtalas via oss mot en faktisk kostnad som fraktbolaget tar ut.

Vi kan ej förvara Era leveranser i vår fysiska butik
 
Frakt

För beställningar över 15000:- fraktfri leverans inom Sverige, övriga försändelser inom Sverige (ej möbler) är baserad på dess vikt.

Fraktkostnad till Norge ligger på 410 :-, mer information nedan.

Fraktkostnad till Danmark och Finland ligger på 280:- för paket,

Vid köp av möbler skall vi kontaktas först för att ge dig korrekt fraktkostnad som kan variera från fall till fall.

Priser

Samtliga priser inklusive moms om inget annat anges. Vi förbehåller oss rätten att ändra våra priser och villkor utan varsel.

Gällande pris är det som anges på www.greison.se webbplats vid inköpstillfället. Vi reserverar oss mot uppenbart felaktiga priser.

Betalningsalternativ för säker e-handel

Kortbetalning, avgift 0:-
Säker kortbetalning med VISA/Mastercard med vår betalväxel Klarna Checkout

Direktbetalning bank, avgift 0:-
Du har möjlighet att betala direkt från ditt bankkonto via vår betalväxel Klarna Checkout.

Faktura, avgift 0:-
Fakturan skickas till dig via mail om du inte gör ett annat val i kassan.
Förutsättningen för att du som privatperson ska kunna handla mot faktura är att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och att du har fyllt 18 år. Leveransadress för dina varor måste vara samma adress som den du är folkbokförd på. Du får heller inte ha några tidigare betalningsanmärkningar. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar netto. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med 50,- samt dröjsmålsränta med 2% per månad. Vill du veta mer om faktura eller se om din betalning registrerats kan du gå in på hemsidan http://www.klarna.se

Klarna konto, avgift se nedan
Med Klarna konto kan du delbetala från 50,-/månad eller 1/24 av totalbeloppet och är ett betalsätt för dig som vill välja hur mycket du vill betala varje månad. Du samlar alla dina köp under en kalendermånad, både hos oss på Greison och andra butiker som också erbjuder betalning via Klarna konto. Det betyder att du bara får en faktura i mitten på efterföljande månad med 14 dagars kredittid och endast en administrativ avgift om 29,-, oavsett antal köp. Du kan när som helst välja att betala in hela beloppet på en gång. Klarna konto kostar ingenting i uppläggningsavgift. För Klarna konto gäller en årsräntan på 19,5% och effektiv ränta från 26,99% vid köp om 10 000 kr. Med andra ord blir den genomsnittliga räntekostnaden per månad, om du handlar något för 1 000,-, ca 16,50. (Räntan är avdragsgill). Allmänna villkor hittar du här: http://www.klarna.se

Orderbekräftelse

En orderbekräftelse skickas omedelbart till den e-postadress som uppgetts vid beställningen. Får ni ingen bekräftelse beror det på att e-postadressen inte blivit ifylld korrekt, det räcker med att ett enda tecken är fel.

Beställningsvärde

Vi har valt att inte ha en lägsta ordervärdesgräns på Greison, alla beställningar är välkomna, stora som små!

Leverans till annan mottagare

Du kan välja leverans till en annan mottagare när du kommer till kassan. Leverans till annan mottagaradress kan endast ske vid direktbetalning bank eller kortbetalning.

För företag

Vid större beställningar bör ni kontakta oss i god tid för att vi ska kunna se till att vi har produkterna på lager. Gör en förfrågan till oss på sofie@greison.se ,0156-14050.

Beställer ni som företag kommer vi att skicka produkterna som paket till angiven adress där vi förutsätter att det finns mottagande personal. Är det obemannat skall det anges i din beställning så vi kan lägga leverans till ombud istället. Eventuella merkostnader från fraktbolag på grund av att dom inte kan leverera paket eller outlöst paket faktureras vidare till det företag som beställer varorna.

Ej uthämtade paket

Vid ej uthämtat paket som går i retur till oss förbehåller vi oss rätten att debitera dig
400 kr oavsett köpesumma för att täcka frakt/returfrakt och administrativa kostnader.

Vid ej uthämtade möbler debiteras totalkostnaden för frakten plus 400:- i administrativ avgift.
Var mycket noggrann när ni fyller i mobiltelefonnummer och mailadresser så att aviseringar kommer fram till er. Kontakta oss direkt om ni misstänker att ni råkat fylla i fel uppgifter så kan vi hjälpa er, observera att detta måste göras inom nedanstående tid innan paketet returneras från ditt ombud.
Ej uthämtade möbler avser också om mottagare inte är anträffbar per telefon, mail eller brev vilket resulterar i retur av möbel.

Obs! Tänk på att om mottagaren inte har avhämtat paketet från utlämningsstället inom 14 dagar returneras paketet till oss enligt Schenker:s villkor, var noga med att mobilnummer för avisering är korrekt ifyllt. Får ni sms att ni har 2 dagar på er att hämta ut ert paket kommer det att hämtas tillbaka av DHL mitt på dagen efter att ni fått ert sms.

Retur

Vid ångrat köp, kontakta alltid oss innan varan sänds åter. Ej föranmälda försändelser skickas tillbaka till avsändaren. 

Vi godkänner returen 7 dagar efter mottagande.
Varan skall ligga i sin originalförpackning, med alla lappar & tillhörande emballage kvar. 
Vid borttagning av lappar anses varan som förbrukad & returrätten gäller ej. 

Avsändaren står för returkostnaden och paketet skall skickas med PostNord, se deras portotabell nedan:
http://www.postnord.se/skicka-brev-och-paket/priser-och-porto/portotabeller/paket-inrikes 

Reklamation

Vid reklamationer tillämpas konsumentköplagen. För att läsa om konsumentköplagen, gå till Konsumentverkets webbplats www.konsumentverket.se.

Om du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad, ska du omedelbart reklamera detta till utlämningsstället skriftligen eller skriftligen på kvittenslapp av chaufför. Utan denna notering vid synlig skada kan ingen ersättning utgå. Anmäl sedan skadan samma dag till oss via mail sofie@greison.se

Vid transportskada som ej är direkt synlig(dold) ska du anmäla detta till oss omedelbart samma dag som du tar emot försändelsen till sofie@greison.se

Transportskador reklamerar vi vidare till distributören som av oss i sin tur kräver bild på trasig produkt och även på emballaget. Vi behöver av den anledningen hjälp att få bilder på produkt och emballage genom att maila dom till sofie@greison.se eller mms:a bilderna till 0707653441.

Bild på produkt och emballage är en förutsättning för att ersättning skall utgå, vår distributör är väldigt noga med detta.

Vid transportskador vid transporter utomlands utgår inga utbytesvaror om inget annat har överenskommits. Samma regler för att rapportera skador enligt ovan gäller och kompensation utgår enligt utfall från berört transportbolag.
Vid ersättning av skadat gods utgår ersättning endast för varuvärdet, inte för fraktkostnader.

Vi tackar på förhand för hjälpen.

Leverans till Norge

Din beställning skickas som paketleverans med DHL eller UPS och fraktkostnaden ligger på 410:- för normala paket. Vill du köpa möbler eller Artwood produkter ska du kontakta oss i förväg för att få korrekt fraktkostnad som kan variera från fall till fall.

Moms: Moms dras av per automatik för länder så som Danmark, Åland, Schweiz.

Norsk moms tillkommer, den debiteras dig i efterhand av Tollpost Globe/DHL, se följande länk för mer info kring moms och tullavgifter: http://toll.no/templates_TAD/MainTopic.aspx?id=244979&epslanguage=no
Greison löser ej ut eller betalar några extra kostnader i samband med utlandsleveranser och returer om inte annat överenskommits.

Cookies

Denna webbplats använder ”cookies”. En cookie är en textfil som en webbserver lägger in på din hårddisk. Cookies används bl.a. för besöksstatistik och för att beställningsfunktionen på greison.se ska fungera. Utan cookies skulle du t.ex. inte kunna backa i beställningen utan att behöva fylla i alla uppgifter på nytt varje gång. Du kan välja om Du vill acceptera en cookie eller inte. Om du inte accepterar användandet av cookies kan du stänga av cookies via din webbläsares säkerhetsinställningar. Du kan även ställa in webbläsaren så att du får en varning varje gång webbplatsen försöker sätta en cookie på din dator. Obs! Att stänga av cookie-funktionen kan innebära att du inte får tillgång till alla sidor, eller får felmeddelande på vissa sidor. Läs mer om cookies på Post- och Telestyrelsens webbplats, på adressen www.pts.se.

Force Majeure

Vi tar inget ansvar för förseningar eller fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande såsom stridsåtgärder på arbetsmarknaden, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.